Kontakta oss så bjuder vi på en digital kaffe

Vi behöver hjälp med

Tack för ditt meddelande!

Avbryt

Work with us

Oskar Gummesson

LinkedIn profil
Facebook profil

Så SEO-optimerar du bilder för din e-handel

När vi man pratar om SEO inom e-handel läggs ofta fokus på text och användandet av rätt sökord. Men på vilket sätt påverkar bilderna din ranking på sökmotorerna och således också din försäljning? Svaret är: Massor! I den här artikeln går vi igenom några tips på hur kan se till så att dina bilder blir en rankingfaktor på Google.

Men innan vi börjar. Se alltid till så att dina bilder ser proffsiga och snygga ut. Ska du använda dig av genrebilder till ett blogginlägg? Var varierad och lägg lite tid till att hitta en bild som passar just din text. Användarupplevelsen på din sajt är alltid viktig och vi vill inte alltid se samma typ av genrebilder på alla inlägg som berör samma ämne. 

 

Ska du ta egna produktbilder? Är du inte fotograf själv kan det vara en god idé att anlita en som gör det åt dig. Proffsiga produktfoton gör stor skillnad för försäljningen och intrycket på hela din sajt.

 

För dig som ändå vill göra det själv finns det flera tips att hitta online

 

Tänk på att Google belönar sajter som är användarvänliga och där spelar bildernas en stor roll. 

 

För att läsa mer om sökmotoroptimering i stort, besök Viseo.se

 

Checklista att gå igenom för att SEO-optimera dina bilder

 

 

Skapa rätt filnamn

Säljer du en espressomaskin och lägger upp en bild på den aktuella produkten? Se till så att filnamnet innehåller “espressomaskin” eller annat viktigt sökord. Låt inte filnamnet vara “image_001” eller liknande. 

 

Med rätt filnamn ökar du sannolikheten att hamna som högt när någon bildsöker.

 

Använd rätt filtyp

Se till så att dina bilder är i jpeg och dina illustrationer eller logotyper i png-format.

Minska bildstorleken för snabbare laddning

När du tagit en fin produktbild till din e-handel kan det vara lätt hänt att du bara laddar upp den direkt från mappen. Gör du det är bilden med all sannolikhet flera megabyte stor och kommer ha dålig inverkan på sidans laddningstid. 

 

Långsam laddning = sämre ranking på Google.  

Se till så att dina bilder är så små som möjligt genom att till exempel använda en tjänst som komprimerar.

Ange en ”alt text”

Alt-texten är texten som bland annat används för verktyg som är anpassade för synskadade, så att de ska veta vad som visas på din blogg eller hemsida. Google läser också alt-texter, så se alltid till att skriv vad som visas på bilden. 

 

Du kan enkelt ändra din alt-text i verktyg som WordPress och Wix till exempel. Texten syns inte för besökare men används av sökmotorerna för att hitta relevant innehåll.